fredag, november 25, 2011

Saffransskorpor

Till 1:a advent brukar jag alltid göra Saffransskorpor. I år har jag gjort dem igen. De är så mumsiga och därför tänkte jag lägga ut receptet på dem här. :)


Det blir ca 45-50 st står det i receptet. Men jag gör dem lite större så det blev 21 st denna gången.

120 gr sötmandel
2 kuvert (1 g) + en sockerbit
2 st ägg
2 dl strösocker
1 tsk salt
5-6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 gr grovhackad mörk blockchoklad

Till pensling:
1 st äggvita

* Mal en tredjedel av mandeln fint och resten hackas mycket grovt. Stöt saffran tillsammans med sockerbiten.

* Blanda mandel, ägg, socker, saffran och salt.
Tillsätt 3 dl av mjölet bandat med bakpulvret. Tillsätt därefter den lätt mjölade chokladen. Till slut blandas resten av mjölet ner lite i taget. Passa så att det inte blir för mycket mjöl.

* Rulla längder som läggs på smord plåt eller på bakplåtspapper. Pensla dem med äggvita.

* Grädda längderna i 200 * C i cirka 15-20 min.

* Skär dem i skorpsnittar och torka dem i 100 * C i ca 30-40 min.
Receptet är taget ur boken "Rosendals Trädgårdscafé" av Monica Ahlberg.

Ha en mysig advent!
Tack för besöket!
kramis Pernilla





3 kommentarer:

Mia sa...

Mums! Ser supergoda ut!
Trevlig helg,
Kram Mia

Gertrud sa...

Dina skorpor se mumsiga ut, de är säkert goda till kaffet. Ha en skön helg och njut, kram Gertrud

Lisan sa...

Tusen tack för receptet. Älskar dina recept. Salladen är en själklar sak på vårt matbord numera. Ska prova detta i veckan med. Kramis o ha en go helg hälsar Lisan