tisdag, januari 19, 2010

Foldrar till kort

Hej alla!

Jag var inne och tittade hos Linda. Hon hade gjort foldrar som hon förvarade sina julkort i. Det var ju en rolig och praktiskt idé! Så jag var ju bara tvungen att prova!




Här har jag gjort en folder till mina julkort. Jag vek och bigade vid 16 cm runt om. Sen vek och bigade jag en kant på 1 cm på sidorna. Ryggen blev då 2 cm.



Jag gjorde även en folder till mina födelsedagskort. På den bigade jag en kant på 3 cm runt om. Men när jag skulle vika ryggen gjorde jag ett misstag. Jag vek den också på 3 cm. Men ack, det blev för smalt! Jag skulle ha vikit den på 6 cm. Alltså dubbelt så brett. Ja, ja, man lär sig man lär sig!




Så här ser det ut från sidan. Nu ser ni den bigade kanten jag skrev om.




Och så här ser det ut från insidan.


Jag hoppas ni förstår hur jag har gjort. Linda har en bättre beskrivning i sin blogg.

Jag tänkte gå på jobbet idag. Första dagen efter förkylningen. Det var en ordentlig förkylning jag fick. Huva! Men nu är jag någorlunda frisk. Tack och lov!


Free Signature Generator

Free Signature Generator

10 kommentarer:

Busan sa...

Detta var ju hur smart som helst och så snyggt det blev också!!! Toppenide!!! Hoppas det går väl för dig på jobbet idag när du ska igång och att du är bättre och orkar med. Här går det upp och ner med vår förkylning men skam den som ger sig - bort ska den!!! :)
Ha det så bra du kan och hoppas du får en mysig pysselstund snart!!!
Varma vinter-kramar
Busan

Lena sa...

Håller med Busan att detta var en väldigt smart och vacker förvaring. Man vet ju inte vart man ska göra av alla kort om det blir många. Så detta var en smart sak att ta efter. Hoppas det går bra för dig att jobba idag och att förkylningen har gett sig. Kram Lena

Lisan sa...

Det var en super idé. Jag har lagt mina samlade nu i en skokartong som jag hade tänkt klä och göra fin med detta var mycket finare så nu får jag nog tänka om lite.
Hoppas du är bättre och allt är bra. Kramis från Lisan

Karin sa...

Men guuu va smart! å snyggt!
Detta är verkligen en sån sak som jag borde göra nu med en gång, men antagligen kommer att komma på om 100 år att jag skulle ha gjort.. *fniss* ibland får man bara inte ändan ur...
kram på dig!

Lena B E sa...

Jag håller med dom andra, himla bra och smart förvaring och snygg som sjutton är den!!! :D
Såna måste jag också göra, bara jag får ändan ur... tusen tack för förklaringen, återkommer om jag kör fast. ;)
Hoppas att det gick bra på jobbet och att du är helt frisk nu!! :)
Ha det så bra vännen!
Massor med kramar från Lena

Unknown sa...

Vilken kanonidé :)
De var ju jättesnygga de har du fått till kanonbra :)
Blir man allt lite "avis"
Skulle jag nog med vilja se om jag kan få till..
Hoppas allt är bra, kram kram

Lilla Pyssel Inger sa...

Vilken ide WOW vilka fina foldrar du har gjort till dina Julkort och till dina födelsedagskort:) Riktigt kanon jag gillar massor massor något som jag själv absolut skulle vilja testa på:)Å jättekul att du gillade min låda jag kanske är dum men vad är tutorial? Du vet jag är norska och vissa ord i svenskan förstår jag helt enkelt inte !!!!Jag hoppas att min vän blir glad för sin låda men jag tror att hon blir det:) Ha en underbar dag och helg och var rädd om dig:) Kramar i massor från lilla vännen Inger:)

Anonym sa...

Hej vännen! Jättefin och smart förvaring av julkort mm.! Snygg blev den oxå! Nåt att fundera över om man skulle göra för just nu ligger alla kort i hyllan och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med alla.

Hoppas du mår bättre nu och kan återgå till att jobba igen!

Ska vi gå på storträffen tillsammans denna gång oxå?

Önskar dig en trevlig helg!

Många kramar Susanne

Anonym sa...

Vad kul att du testade att göra foldern!! Rejält tjock folder, den där nedersta!! Hihihi, blev väl några kort i den förstår jag. Har också gjort det felet med bigningen, men man gör inte det felet många gånger!!

Kul att du vill vara med i utlottningen, hihihi, din vinst från den förra läggs ÄÄÄÄÄÄNTLIGEN på lådan nu i kväll. Gubben ska åka och handla, och får äran att åka förbi postterminalen på vägen... Du borde ha brevet på måndag...

Lycka till i den nya utlottningen i alla fall!! Kraaam

Petra sa...

Mycket snygg är den din kortförvaringslåda. Gillar också stämpelmotivet. Men visst är det väl en prinsesstårta på motivet. Så sugen jag blev på det, synd att man går på diet. Nu är det nästan bara knäckebröd och vatten fram till semestern som gäller, levde gott i jul, fniss.
Ha en skön vecka.
Kram
Petra