lördag, juni 06, 2009

Tutorial 1 - Minibyrå med 24 st lådor

Jag tänkte försöka beskriva hur du gör en liten minibyrå av tändsticksaskar med 24 st lådor. Du kan också använda byrån som en adventskalender och lägga något kul i till barnen. Jag förvarar mina brads, charms och andra små prylar till scrappingen i mina byråar.

Du behöver:

* 24 st tändsticksaskar
* 24 st brads
* enfärgad kartong eller cardstock
* mönstrat papper
* ev. stämpeldyna att chalka kanterna med
* skärmaskin eller sax + blyertspenna
* linjal
* hobbylim
* dekorationer
* 4 st stora pärlor, träkulor el dyl.





Lägg tändsticksaskarna enligt bild och mät fyrkanten de bildar. Klipp ut en fyrkant i kartong enligt dessa mått. Limma ihop tändsticksaskarna enligt bild på kartongbiten. Jag drog ut de små lådorna en bit och lät de sitta kvar under hela arbetet. Det är för att förhindra att byrån säckar ihop och så att det går att trycka in lådorna igen i ramarna.



Jag limmade en kartongbit ovanpå första lagret av tändsticksaskar för att få extra stadga. Gör så fortsättningsvis mellan varje lager.





Så här ser det ut när de tre första lagren är ihoplimmade.





Limma fast de tre sista varven på samma sätt fast tvärtom. På högra bilden ser du hur det ska se ut.




Här ser du hur det ser ut när alla lager av tändsticksaskar är fastlimmade.



Mät plånets yta och klipp ut fyrkanten i mönstrat papper. Limma papperet ovan på plånen enligt bild.





Mät ovansidan av byrån och klipp ut en fyrkant enligt måtten i ett mönstrat papper. Limma fast denna på ovansidan.






Mät kortsidan på en låda och klipp till en bit mönstrat papper. Limma fast papperet och sätt i en brad i mitten av lådan. Fäst inte braden för långt in mot lådan utan ha ett mellanrum mellan lådan och braden så att du kan få ett grepp om braden med fingrarna när du ska öppna lådan.





Vänd byrån upp och ner och limma fast fötterna. Jag har använt stora pärlor. Man kan också använda träkulor eller dyl. Dekorera efter behag.



Voila! Så här ser min färdiga byrå ut. Lycka till!

Glitter Text Generator

Glitter Text Generator

2 kommentarer:

Lena B E sa...

Hej vännen! Vilken superbra tutorial du har gjort, den ska jag spara så får vi se om det blir en byrå här med. Kramar från Lena

Karina sa...

Hej vännen. Villken bra tutorial su gjort. Lätt att förstå. Visst är det kul att göra dessa små byråer. Jag har tänkt göra en till min syster i bröllopspresent. Tänkte att man kunnde lägga små lappar med dikter och goda råd i lådorna. Vi får se.
Ha en bra dag Kramar Karina